perjantai 31. joulukuuta 2010

Feliz navidad!

Heei taas pitkasta aikaa! Paljon on tapahtunut sen jalkeen kun viimeksi kirjoitin. Joulukin meni jo ja oli suoraan sanottuna ehka hirvein joulu ikina. Ensimmaista kertaa taalla ollessa tuli ihan oikeesti ikava Suomeen.:D Meni hermot koko Uruguayn kanssa ja kun kaikki on niin erilaista ja asiat tehdaan niin erilailla. Jouluaatto ei ainakaan meidan perheessa ollut paljon muuta kun ihan tavallinen paiva. Kaikki meni sillon vasta ostaa kaikki lahjat viime tipassa. Jouluaattona sato myos vetta koko paivan ja illalla syotiin ihan sita samaa ruokaa mita aina ennenkin. Olipahan kuitenkin erilainen joulu ja nyt on kaikki taas hyvin taalla:D nautin nyt  mun 3,5 kk kesalomasta. Taalla on 40 astetta helletta mutta onneksi pihalla on uima-allas. Hostisa rakensi mulle oman huoneen tanne ja se on tosi sopo. Pitaa vaan muistaa pitaa se ovi aina kiinni niin en loyda enaan kulkukissoja mun sangysta niinkuin entisesta nukkumapaikasta minne ne aina tuli :D

Jonkin aikaa sitten oli YFU:n jarjesta reissu Etela-Uruguayhin La Paloman rannikoille ja oli aivan mahtavaa! Meita oli siella noin 40 vaihtaria ja hengailtiin vaan viikko rannalla ja aina joka paiva vaihdettiin eri rannalle. Asuttiin sellasessa pienessa hostellissa ja kokkailtiin ite hyvaa ruokaa. Kaytiin sellasessa surffi kylassa nimelta Punta del Diablo joka oli ihan mieleton paikka ja olisin niin onnellinen jos paasisin sinne viela taman vuoden aikana uudestaan. Oli niin rento meininki siina pienessa kylassa ja hirveesti surffareita mutta turisteja ei nayttany olevan paljon ollenkaan. Sitten kaytiin sellasessa paikassa nimelta Cabo Polonia mika oli myos ihan huikea, kaukana kaikesta ja monet ihmiset eli siella ilman sahkoo. Tuntu etta ois ollu jossain saharassa kun aavikkoo oli vaan silman kantamattomiin. Ranta oli myos aivan ihana ja hienohiekkainen ja sitten kun meni toiselle puolelle rannikolle oli hirveena isoja kivija missa loikoili satoja hylkeita.

Kavi vaan sellanen hauska juttu meille tuon reissun viimesena paivana etta meidat ryostettiin. Mentiin paivalla kaymaan La Paloman majakassa ja silla aikaa yks mies joka tyoskenteli siina hostellissa oli kayny lapi meidan huoneet ja ryostany kaikki rahat jotka vaan loysi. Menetettiin yhteensa jotain yli 1000-1500 euroa. Mun rahoja ei kuitenkaan viety kun olin ottanu kaikki sinne majakkaan mukaan. Kukaan ei nyt tieda missa taa mies on kun otti tietenkin hatkat rahat saatuaan :D Ei sitten kuitenkaan loppujenlopuks enaan jaksettu valittaa siita  etta vietiin rahat vaan juhlittiin vaan koko yo ja pidettiin hauskaa ja tyttojen piti meikata ja laittaa pojat tytoiksi ja sitten pidettiin niille Miss La Paloma 2010-kilpailu :D

Sitten reissun paatteeksi hajaannuttiin taas kaikki joka puolelle Uruguayta kuka minnekkin. Oli kylla siistia nahda muita vaihtareita ja kuulla miten kaikilla menee. Tosi moni oli joutunut vaihtaa perhetta niin tuli tosi onnekas olo etta mulla on taalla nain ihana perhe.:)

Oon nyt muutenkin reissaillu aika paljon tassa lahiaikoina. Oon kayny hostvanhempien kanssa muissa Uruguayn suurissa kaupungeissa Saltossa ja Paysandussa. Kummatkin oli ihan mukavia kaupunkeja ja ihan huippua etta taa perhe jaksaa matkustaa mun kanssa Uruguayn eri kolkkiin. Tammikuussa oon menossa ainakin Punta del Esteen missa on kesalla ihan hemmetisti turisteja rannoilla loikoilemassa. Siella majailisin sitten veljen ja yhden toisen vaihtarin luona. Sitten hostaiti sano etta antaa mulle helmikuussa synttarilahjaksi matkan Buenos Airesiin niin en valita.:D

Mitas muuta..nyt pari viikkoa sitten oli mun siskon lapsen Marianan 1-vuotis synttarit niin voisin vahan niista kertoo. Taalla on synttarit tosi tarkee juttu, monesti vuokrataan joku erillinen tila juhlia varten ja huikeet kakut ja kaikkee. Varsinkin 15-vuotis synttarit on jotain ihan hullua. Marianan synttarit vietettiin Brasiliassa kaupungissa nimelta Santa Maria, missa mun siskon mies asuu. Juhlapaikka oli jossain ihan maaseudulla tosi kauniilla paikalla. Uitiin sellasessa pikku lammessa, syotiin paljon, tanssittiin ja mua yritettiin naittaa Brasiliaan siskon miehen veljelle haha:D

Ei tassa nyt varmaan muuta, lupaan kirjoittaa vahan useammin! Ainakin nyt kesalomalla on paljon aikaa.:) Paljon haleja sinne Suomeen ja voikaa hyvin! :)

2 kommenttia:

  1. Heiii!! ihanaa ku joku kirjottaa tällästä blogia vaihtovuodestaan Uruguaysta! Oon ite lähdössä sinne ens kesänä ja mua jännnittää nyt jo ihan älyttömästi. Ihana lukee sun kivasta vuodest, se tsemppaa ja innostaa muakin tällähetkellä käynnissä olevaan paperisotaan :D Rasittavaa. mutta kuulostaa siltä että on sen arvosta. Elä täysillä siel nytte ja jatka kirjttelua! -sandra,Tampere

    VastaaPoista
  2. HOLA! Mahtavaa kuulla että joku on lähdössä Uruguayhin ensivuodeksi! Voin luvata että ihan varmasti tulee mahtava vuosi ja se paperisota on sen arvoista!:D Kirjoittelen tosi laiskasti tänne blogiin, pitäisi nyt vähän useammin ehkä yrittää, kun kerrottavaa olisi kuitenkin niin paljon. Kuitenkin jos haluat lisää tietää Uruguaysta ja elämästä täällä tai jos on ihan mitä vaan kysyttävää niin lisää ihmeessä facebookissa, nimi on Jemina Korhonen :)

    VastaaPoista